تمام فاکتورهای موجود برای SEO و رتبه نخست شدن


ملاک های مربوط به دامنه

سن دامنه: خیلی از متخصصین معتقد هستند سن دامنه نقش دارد و گوگل به دامنه های قدیمی تر اعتماد بیشتری دارد. اگر چه سخنگوی جدید گوگل این موضوع را کرده است که سن دامنه به هیچ چیزی کمک نمی کند ولی حداقل آشکار است گوگل در مواجه با سایت های تازه متولد شده با احتیاط فراوان برخورد می کند.

نام کلیدواژه مد نظر در نام دامنه باشد: اگرچه در گذشته این موضوع فاکتور مهمی بود ولی اخیرا سخنگوی گوگل این موضوع را نیز رد کرده است و واقعا مانند گذشته نام دامنه مهم نیست ولی هنوز هم سیگنال هایی از تاثیر آن وجود دارد.

زمان طول ثبت نامه: فرض بر این است که سازمان یا فردی که مقاصد غیر اسپم دارد معمولا دامنه را برای بیشتر از یک سال ثبت می کند. در نتیجه مدت زمان زمان ثبت نامه برای بیشتر از یک سال نیز فاکتور است.

کلیدواژه مد نظر در نام ساب دامنه: این موضوع نیز می تواند برای رنک شدن در کلیدواژه مد نظر کمک کننده باشد.

سابقه دامنه: سایتی با مالکیت فرار یا تغییر موضوعات زیاد، یا حذف محتوای زیاد به گوگل این پیام را به گوگل می دهد که می بایستی سوابق و امتیازات کسب شده سایت ریست و از نو شروع شود. یا حتی ثبت دامنه ای که قبلا توسط گوگل جریمه شده است ممکن است این جریمه را برای مالک جدید نیز به ارث ببرد.

نام دقیق دامنه برای یک کلیدواژه مد نظر: فرض کنید عینا کلیدواژه جست و جویی به عنوان نام دامنه انتخاب شود. این موضوع دیگر با وجود آپدیت EDM گوگل اهمیت چندانی نخواهد داشت.

اطلاعات Whois محرمانه یا عمومی: همانطور که عضو سابق گوگل عنوان کرده است whois محرمانه ممکن است سیگنال مناسبی برای گوگل نباشد.

مالکی که ممکن است سابقه جریمه گوگل داشته باشد: اگر گوگل با استفاده از اطلاعات Whois مالکی را شناسایی کند که سایت جریمه شده داشته باشد ممکن است برای سایت های دیگر آن فرد نیز حساس شود و موشکافانه و بدبینانه آن سایت ها را بررسی کند.

فاکتورهای در سطح صفحه

کلید واژه مدنظر در تگ Title : زمانی شاید یکی از مهم ترین فاکتورها بود ولی اگرچه مانند سابق تاثیر گذار نیست هنوز هم ملاک مهمی در سئوی خود صفحه است.

شروع تگ Title با کلیدواژه مد نظر: بر اساس Moz ، کلیدواژه مد نظر اگر در ابتدای تگ قرار بگیرد عملکرد بهتری از آن دارد که در انتها قرار بگیرد.

کلیدواژه مد نظر در تگ Description: گوگل از تگ توضیحات به عنوان یک سیگنال رتبه بندی مستقیم استفاده نمی کند. هرچند که وقتی امتیاز بندی سئو صفحه را توسط ابزارPageSpeed Insights مشخص می کند بر پر کردن این تگ تاکید می کند. اما در نظر بگیرید که توضیحات تگ توضیحات نقش قابل توجهی در درصد کلیک بیشتر در نمایش دارد که همین عاملی کلیدی در رتبه بندی بهتر می تواند باشد.

کلیدواژه مد نظر در تگ H1 ظاهر شده باشد: H1 را به عنوان تگ Title دوم می شناسند. گوگل از این تگ به عنوان سیگنال مرتبط ثانویه استفاده می کند.

چقدر یک لغت معین در سند ظاهر شده است یا TF-IDF: هر چه بیشتر لغتی در یک صفحه دیده شود، بیشتر محتمل است که آن صفحه در مورد آن لغت باشد. گوگل البته از نسخه پیچیده تری برای TF-IDF استفاده می کند. باید این نسبت تکرار در حد معقولی باشد که اسپم لحاظ نشود.

اندازه متن محتوی: محتواهای با لغت بیشتر مطالب بیشتری را پوشش می دهند و در نتیجه محتمل تر است که توسط الگوریتم در مقایسه با محتوای کوتاه تر انتخاب شوند. یک تحقیق متوجه شده است که متوسط صفحات اول نتایج گوگل طول 1400 کلمه دارند که آشکارا نشان می دهد گوگل به مقاله های طولانی تر اهمیت بیشتری می دهد.

استفاده از جدول محتوا: استفاده از جدول محتوای می تواند به گوگل در فهم بهتر صفحه کمک کند. (منظور از جدول محتوا این است که به بخش های مختلف یک مقاله و صفحه در ابتدای آن ارجاع داده شود. مانند فهرست محتوای یک کتاب)

کلیدواژه های LSI در محتوا: فرض کنید کلمه apple در انگلیسی به معنی سیب است و همزمان نام برند مشهور اپل. گوگل چگونه باید متوجه تمایز این دو شود؟ استفاده از کلمات هم معنی مشابه به گوگل در رنک بهتر صفحه کمک می کند. همچنین عدم وجود چنین چیزی ممکن است سیگنال خوبی نباشد.

کلیدواژه های LSI در تگ های Titleو Description : همچنین استفاده از کلمات هم معنی در این تگ ها نیز می تواند گوگل را در تشخیص بهتر صفحه کمک کند.

عمق پوشش موضوع صفحه: بین پوشش تمامی جوانب یک موضوع و رتبه بندی گوگل همبستگی واضح وجود دارد. در نتیجه صفحاتی که هر جنبه از موضوع را پوشش بدهند در مقابل صفحات که فقط به صورت جزیی موضوعی را پوشش می دهند شانس رتبه گرفتن بیشتری دارند.

سرعت صفحه از طریق HTML : هم گوگل و هم بینگ هر دو از عامل سرعت صفحه به عنوان فاکتور رتبه بندی استفاده می کنند. گوگل در حال حاضر از مرورگر کروم واقعی برای جمع آوری داده برای ارزیابی سرعت لود صفحه استفاده می کند.

استفاده از AMP: تکنولوژی AMP یا صفحات موبایل سرعت داده شده شاید فاکتور مستقیم رتبه بندی نباشد ولی یکی از ملزومات برای رتبه بندی در نسخه موبایل Carousel گوگل نیوز هستند.

تطابق با نیاز کاربر: آیا محتوی صفحه با نیازی که کاربر به دنبال آن است تطابق دارد؟ اگر اینگونه است افزایش رتبه بندی برای آن کلیدواژه دریافت کند.

محتوی تکراری: آیا محتوای یکسان روی یک سایت (یا محتوی قدری متفاوت) وجود دارد که می تواند روی مشاهده پذیری در موتور جست و جو تاثیر منفی بگذارد؟

استفاده از Rel=Canonical : اگر این ویژگی که به معنی فرمان دادن به گوگل برای مشخص نمودن محتوی مشابه یا یکسان است درست استفاده شود می تواند از جریمه شدن سایت توسط گوگل بخاطر محتوی تکراری جلوگیری کند.

بهینه سازی تصویر: تصاویر به موتورهای جست و جو سیگنال های مرتبط مهمی از طریق نام فایل عکس، متن ویژگی alt، متن ویژگی titl، توضیحات و کپشن های تصویر ارائه می دهند.

تازگی محتوی: گوگل کافئین محتواهای آپدیت شده یا به تازگی منتشر شده را خصوصا برای جست و جوهای حساس به زمان بیشتر مد نظر برای رنک کردن بالاتر قرار می دهد. گوگل برای اینکه اهمیت این فاکتور را مشخص کند آخرین تاریخ آپدیت را برای صفحات معینی نمایش می دهد.

شدت آپدیت های محتوی: اهمیت ویرایش ها و تغییرات همچنین یک عامل تازگی در محتوی است. اضافه کردن یا حذف تمام بخش یا بخش هایی البته بیشتر اهمیت دارد تا در حد تغییر چند کلمه یا درست کردن یک غلط تایپی.

تاریخچه آپدیت های صفحه: هر چند مدت یک بار صفحه طی زمان آپدیت شده است؟ روزانه؟ هفته ای یا هر ۵ سال؟ فرکانس و تناوب آپدیت صفحه نیز نقشی مهمی در فاکتور تازگی دارد.

تقدم کلیدواژه: داشتن کلیدواژه ای که در ۱۰۰ لغت اول محتوای یک صفحه ظاهر شده باشد با رنک در صفحه اول گوگل همبستگی دارد.

کلیدواژه در تگ های H2,H3 : ظاهر شدن کلیدواژه ها در زیرهدرهای H2 و H3 ممکن است سیگنال مرتبط بودن ضعیف دیگری باشد. جان مولر عضو گوگل اظهار کرده است که این تگ های هدینگ در HTML به آنها در فهم ساختار صفحه کمک می کند.

کیفیت لینک خارجی: خیلی از سئوکاران فکر می کنند که لینک دادن خارجی به سایت های با اعتبار به فرستادن سیگنال های اعتماد برای گوگل کمک می کند. این موضوع اخیرا حتی توسط یک تحقیق نیز تایید شده است.

تم لینک خارجی: بر اساس الگوریتم Hilltop گوگل ممکن است محتوای صفحاتی که به آنها لینک می دهید را به عنوان سیگنال مرتبط بودن در نظر بگیرد. برای مثال، اگر صفحه ای در مورد خودروها دارید که پیوندهایی به صفحات مرتبط با فیلم دارند، این ممکن است که به گوگل بگوید که صفحه شما در مورد ماشین های فیلم است نه خودروها.

گرامر و عدم غلط املایی: گرامر و عدم غلط املایی یک سیگنال کیفیت برای گوگل است. هرچند cutts عضو سابق گوگل در مورد اهمیت این موضوع مبهم سخن گفته است.

محتوی Syndicated : آیا محتوی صفحه اوریجینال است؟ اگر مطلب، کپی شده از یک صفحه ایندکس شده توسط گوگل است؟ (یعنی قبلا گوگل آن صفحه را دیده است) در این صورت آن مطلب رتبه خوبی نخواهد گرفت و حتی ممکن است اصلا توسط گوگل ایندکس (ذخیره برای نشان دادن در نتایج جست و جو) نشود.

آپدیت موبایل پسند: اصطلاحا به آن Mobilegeddon می گویند. این آپدیت گوگل، به صفحاتی که برای دستگاه های موبایل به درستی بهینه شده باشند، پاداش می دهد.

استفاده پذیری موبایل: وب سایت هایی که کاربران موبایل به راحتی می توانند از آن ها استفاده می کنند می توانند مورد لطف الگوریتم Mobile-first Index قرار بگیرند.

محتوای پنهان روی موبایل: محتوای پنهان روی دستگاه های موبایل در مقایسه با محتوای کاملا قابل مشاهده پذیر ممکن است اصلا ایندکس نشود. (یا ممکن است وزن قابل توجهی نگیرد) هرچند اخیرا یک عضو گوگل اظهار کرده است که محتوای پنهان هم قابل قبول است. ولی همان عضو همچنین گفته است که اگر محتوای مهمی دارید می بایستی آن را مشاهده پذیر کنید.

محتوای مکمل سودمند: با توجه به یک سند راهنمای دستورالعملی، محتوای مکمل سودمند نشانگر کیفیت صفحه است. (در نتیجه رتبه بندی گوگل) برای مثال فرض کنید مبدل های ارزی، محاسبه کننده میزان سود بانکی و دستورالعمل غذایی از نوع محتواهای مکملی هستند که سودمند برای کابران هستند.

محتوای پنهان در درون تب ها: آیا کاربر نیاز به کلیک روی تبی دارد تا بخشی از محتوای صفحه شما برای او نمایش داده شود؟ اگر چنین است گوگل می گوید این محتوا ممکن است اصلا ایندکس نشود.

تعداد لینک های خروجی: آیا بیش از حد اندازه لینک های dofollow (همان لینک های پیوند تگ a عادی را dofollow می گوییم) وجود دارد که می تواند به رتبه بندی صفحه آسیب بزند؟

مولتی مدیا: تصاویر، ویدیوها و سایر عناصر مولتی مدیا می توانند به عنوان سیگنال کیفیت محتوی عمل کنند.

تعداد لینک های داخلی که به صفحه مد نظر اشاره می کنند: تعداد پیوندهای داخلی به یک صفحه نمایانگر اهمیت آن نسبت به سایر صفحات سایت است. (لینک های بیشتر = اهمیت بیشتر)

کیفیت پیوندهای داخلی اشاره کننده به صفحه مد نظر: پیوندهای داخلی از صفحات معتبر روی دامنه تاثیر قوی تری دارند تا صفحاتی با رتبه صفحه (Pagerank) پایین یا بدون رتبه صفحه.

لینک های از کار افتاده: تعداد زیاد لینک های از کارافتاده روی صفحه می تواند نشانه ای از سایت رها شده یا مورد غفلت واقع شده باشد. سند دستورالعمل راهنمای رتبه دهنده گوگل از پیوندهای از کارافتاده به عنوان ارزیابی کیفیت صفحه نخست یا homepage استفاده می کند. سند راهنمای گوگل را می توانید از اینجا دریافت کنید.

لینک های مشارکت در فروش: لینک های مشارکت در فروش یا Affiliate به رتبه بندی شما آسیب وارد نمی کنند ولی اگر خیلی از آنها استفاده کنید، الگوریتم گوگل ممکن است بررسی موشکافانه کند که اصطلاحا سایت شما thin affiliate site نیست و حتی ممکن است شما را جریمه کند.


اعتبارسنجی خطاهای HTML و W3C : تعداد زیادی خطاهای HTML یا کدنویسی نامرتب می تواند به عنوان کیفیت پایین سایت در نظر گرفته شود. هرچند در این مورد بحث هایی وجود دارد ولی بسیاری در صنعت SEO فکر می کنند که صفحه ای که خوب کد نویسی شده باشد نشانه ای از سیگنال کیفیت است.

اعتبار دامنه: صفحه ای روی دامنه با اعتبار و رتبه اعتبار خوب از صفحه ای روی دامنه با اعتبار کمتر رتبه بهتری خواهد گرفت.

طول URL : طول بیش از اندازه URL ممکن است به مشاهده پذیری صفحه در موتور جست و جو آسیب برساند. در واقع بسیاری از مطالعات دریافته اند که طول های کوتاه اندکی مورد لطف در نتایج گوگل قرار می گیرند.

تصویری که نشان می دهد اندازه URL کوتاه نقش بهتری در نتایج بالاتر قرار گرفتن دارد
تصویری که نشان می دهد اندازه URL کوتاه نقش بهتری در نتایج بالاتر قرار گرفتن دارد

مسیر URL: صفحه ای نزدیک تر به صفحه نخست یا homepage در برابر صفحه ای که در ساختار سایت در جای دورتری قرار گرفته است اندکی اعتبار بیشتری کسب می کند.

ویرایشگرهای انسانی: اگرچه هرگز تایید نشده است ولی گوگل یک حق ثبت اختراع برای سیستمی که به ویرایشگرهای انسانی اجازه تاثیر در SERP (صفحات نتایج موتور جست و جو) را می دهد را ثبت نموده است. ویرایشگرهای انسانی چه هستند؟ ویرایشگرهایی که قادر هستند معنای پشت کلمات را استخراج کرده و اصطلاحا intent یا نیاز و قصد اصلی کاربر را سوای کلمات تشخیص دهند.

دسته بندی صفحه: دسته ای که صفحه ای در آن قرار گرفته یک سیگنال مرتبط بودن برای آن صفحه است. صفحه ای که عضو دسته بندی مرتبط نزدیک است ممکن افزایش مرتبط بودن بیشتری در برابر صفحه ای بگیرد که در دسته ای بدون ربط قرار گرفته است.

کلیدواژه مد نظر در URL: سیگنال دیگر مرتبط بودن. هرچند عضوی از گوگل این موضوع را حاوی “فاکتور رتبه بندی بسیار کوچک” عنوان کرده است ولی بهرحال یک فاکتور است.

رشته URL: دسته بندی های در رشته URL توسط گوگل خوانده می شود و سیگنال موضوعی در مورد این است که آن صفحه در مورد چیست.

گوگل توانسته از رشته URL دسته بندی های سایت را بخواند
گوگل توانسته از رشته URL دسته بندی های سایت را بخواند

ارجاعات و منابع: عنوان کردن ارجاعات و منابع مانند چیزی که مقالات علمی انجام می دهند می تواند علامتی از کیفیت باشد.راهنما و دستورالعمل های کیفیت گوگل بیان می کند که بازبین ها باید موقع مشاهده صفحات خاص مراقب منابع آن باشند. با این حال گوگل استفاده از لینک های خارجی را به عنوان سیگنال رتبه بندی رد نموده است.

لیست های عدد دار یا Bullet دار: این گونه لیست ها محتوای شما را برای خوانندگان جدا می کنند و باعث کاربرپسند تر شدن محتوی می شوند. محتمل است که گوگل محتوای با اعداد و bullet را بیشتر ترجیح بدهد.

اولویت صفحه در نقشه سایت یا Sitemap: اولویت صفحه داده شده در sitemap.xml ممکن است در تاثیر رتبه بندی نقش داشته باشد.

بیش از حد پیوندهای خارجی داشتن: سند رتبه بندی کیفیت گوگل صراحتا اعلام می کند که صفحاتی که لینک های زیادی دارند باعث مبهم شدن صفحات و پرت شدن حواس از محتوای اصلی می شوند.

سیگنال های UX از کلیدواژه های رتبه گرفته: اگر صفحه ای برای تعدادی کلیدواژه رتبه داشته باشد ممکن است به گوگل نشانه ای از کیفیت بدهد. گوگل در مقاله چگونه سرچ کار می کند بیان کرده است که ما به دنبال سایت هایی هستیم که کاربران با کوئری های مشابه آن را با ارزش بدانند.

سن صفحه: اگرچه گوگل محتوای تازه را ترجیح می دهد ولی صفحه قدیمی که مرتبا آپدیت شده است ممکن است بهتر از صفحه تازه عمل کند.

لایه بندی کاربرپسند: دستورالعمل های کیفیت گوگل عنوان کرده است که لایه بندی صفحه در بهترین کیفیت که محتوای اصلی را سریعا برای کاربر نشان می دهد برای آن ها مهم است.

دامین های پارک شده: آپدیت گوگل در دسامبر 2011 باعث کاهش دامین های پارک شده در نتایج جست و جو شد.

محتوای مفید: گوگل قادر به تشخیص تمایز بین محتوای با کیفیت و محتوای مفید است.

فاکتورهای در سطح سایت

محتوی ارزش تولید می کند: گوگل عنوان نموده است که آن ها بسیار از اینکه سایت هایی که هیچ چیز جدید و مفید ارائه نمی دهند (خصوصا سایت های مشارکت در فروش که هیچ اطلاعات بیشتری از فروشنده نمی دهند) را جریمه کند بسیار خوشحال می شود.

صفحه تماس با ما: سند کیفیت گوگل عنوان نموده است که سایت های حجم مناسب از اطلاعات تماس را ترجیح می دهد. مطمئن شوید که اطلاعات تماس شما با اطلاعات whois تطابق دارد.

رتبه اعتماد / اعتماد دامنه: خیلی از متخصصین SEO عقیده دارند که TrustRank عامل بسیار مهمی در رتبه بندی است. گوگل یک حق ثبت با عنوان نتیجه جست و جو بر اساس اعتماد این فرضیه را تقویت می کند.

حق ثبت گوگل در رابطه با چیدن نتایج جست و جو بر اساس اعتماد
حق ثبت گوگل در رابطه با چیدن نتایج جست و جو بر اساس اعتماد

معماری سایت: یک سایت با معماری خوب (مثل ساختار سیلو) به گوگل و SEO کمک می کند تا به صورت موضوعی محتوای شما را سازمان دهی کند. همچنین به بات گوگل کمک می کند تا تمامی صفحات شما را ایندکس کند.

به روز رسانی های سایت: بسیاری از سئوکاران معتقد هستند که به روز رسانی های وب سایت و خصوصا وقتی محتوای جدیدی به سایت اضافه شود به عنوان یک فاکتور تازگی در سطح سایت عمل می کند. اگرچه گوگل اخیرا تکذیب کرده است که آن ها از «تناوب انتشار محتوی» در الگوریتم خود استفاده می کنند.

وجود نقشه سایت یا Sitemap: نقشه سایت به موتورهای جستجو کمک می کند صفحات شما را آسان تر و دقیق تر فهرست بندی کنند و مشاهده پذیری صفحات را بهبود بخشند. با این حال، گوگل اخیرا اعلام کرده است که نقشه های سایت HTML برای سئو «مفید» نیستند.

آپتایم سایت: تعداد زیاد زمان خاموشی تعمیر سایت یا مشکلات سرور ممکن است باعث آسیب به رتبه بندی شما بشود (یا حتی ممکن است منجر به deindex شدن و از ایندکس خارج شدن بشود اگر مشکل درست نشود)

مکان سرور: مکان سرور بر رتبه پیدا کردن شما در مناطق مختلف جغرافیایی تاثیر می گذارد. خصوصا این موضوع برای جست و جوهای مبتنی بر جغرافیا مهم است.

تایید گوگل مبتنی بر اینکه SSL داشتن یک سیگنال برای رتبه بندی است
تایید گوگل مبتنی بر اینکه SSL داشتن یک سیگنال برای رتبه بندی و بهبود SEO است

اصطلاح E-A-T: که مخفف تخصص، اعتبار و قابل اعتماد بودن است. گوگل ممکن است به سایت های با سطح بالای EAT لطف بیشتری کند (خصوصا برای سایت هایی که محتوای مرتبط با بهداشت تولید می کنند)

هدایت Breadcrumb : هدایت Breadcrumb که مشخص می کند مقاله در کجای سایت قرار دارد یک سبک از معماری کاربرپسند است که به کاربران (و البته موتورهای جست و جو) کمک می کند تا بدانند کجای سایت هستند.

گوگل بیان کرده است که: «جستجوی Google از نشانه‌گذاری Breadcrumb در بدنه یک صفحه وب برای دسته‌بندی اطلاعات صفحه در نتایج جستجو استفاده می‌کند».

بهینه شده برای موبایل: زمانی کامپیوترهای رومیزی بیشترین میزان جست و جو را داشتند. ولی حالا با پیشی گرفتن موبایل و بیش از نیمی از جست و جوهای انجام شده توسط دستگاه های موبایل، گوگل دوست دارد ببیند که وب سایت برای کاربران موبایل بهینه شده است یا نه. در حقیقت گوگل وب سایت هایی که کاربر پسند برای کاربر موبایل نیستند را حتی جریمه هم می کند.

یوتوب: هیچ شکی نیست که ویدیوهای یوتوب در نتایج جست و جوهای گوگل ترجیح داده می شوند (شاید بخاطر اینکه گوگل مالک آن است).

ویدیوهای یوتوب در نتایج گوگل بیشتر دیده می شوند.
ویدیوهای یوتوب در نتایج گوگل بیشتر دیده می شوند. در تصویر کلیدواژه video seo جست و جو شده است.


در حقیقت سایت Search Engine Land کشف کرده بود که ترافیک سایت یوتوب بعد از شروع به کار الگوریتم گوگل پاندا به طرز قابل توجهی افزایش یافته که تاییدی بر این نکته است که یوتوب در نتایج گوگل بیشتر دیده می شود.

استفاده پذیری سایت: سایتی که استفاده یا هدایت شدن در آن سخت است، می تواند به طور غیرمستقیم با کاهش زمان ماندن کاربر در سایت، تعداد صفحات مشاهده شده و نرخ پرش یا bounce (به عبارت دیگر، عوامل رتبه بندی RankBrain) به رتبه بندی آسیب برساند.

استفاده از Google Analytics و Google Search Console: برخی فکر می کنند نصب این دو برنامه در سایت می تواند ایندکس شدن صفحات سایت را بهبود بخشد. استفاده از این دو ممکن است مستقیماً با دادن داده های بیشتر به Google برای کارش بر روی رتبه بندی تأثیر بگذارد (یعنی محاسبه نرخ پرش دقیق تر و چه ترافیک ارجاعی از بک لینک ها) ولی با این حال گوگل این موضوع را رد و افسانه خطاب کرده است.

نظرات کاربران/شهرت سایت: شهرت یک سایت در سایت هایی مانند Yelp.com (سایتی که حاوی نظرات و نقد کاربران است) احتمالا نقش مهمی در الگوریتم گوگل دارد. گوگل حتی یک پست در وبلاگ خود منتشر کرده است که چگونه بد بودن برای مشتری برای وبسایت نیز بد خواهد بود.

آزمون Core Web Vitals: موفقیت در قبول شدن در Core Web Vitals بیشتر از یک فاکتور ساده روی رتبه بندی سایت تاثیر دارد.

فاکتورهای بک لینک (Backlink)

سن دامنه لینک دهنده: بک لینک ها از دامنه سن دار خیلی قوی تر از دامنه های جدید است.

تعداد پیوندهای از ریشه دامنه: تعداد دامنه های ارجاع دهنده یکی از مهم ترین فاکتورهای رتبه بندی در الگوریتم گوگل است همانطور که یک مطالعه روی 11.8 میلیون جست و جو گوگل این موضوع را تایید می کند. به زبان ساده یعنی معمولا اگر فرض کنیم توازن قدرت یکنواخت بین ۱۰۰ دامنه وجود دارد، ۱۰۰ لینک از ۱۰۰ سایت مختلف خیلی مهم تر از ۱۰۰ لینک از دو سایت است.

مطالعه ای که نشان می دهد صفحاتی که از دامنه های بیشتری ارجاع دارند رتبه بندی بهتری دارند
مطالعه ای که نشان می دهد صفحاتی که از دامنه های بیشتری ارجاع دارند رتبه بندی بهتری دارند

تعداد پیوندها از IP های مجزا کلاس C: پیوندهای از آی پی های مجزا نشان دهنده وسعت بیشتر سایت های لینک دهنده هست که می تواند به رتبه بندی کمک کند.

تعداد صفحات پیوند دهنده: تعداد کل صفحات لینک دهنده (حتی از یک دامنه یکسان) می تواند تاثیر بر رتبه بندی داشته باشد.

متن قرار گرفته در تگ پیوند (anchor text): این فاکتور از سالیان قبل بسیار مهم بوده است. در توضیح الگوریتم اوریجینال و اولیه گوگل آمده است که :

” اول از همه، متن پیوند اغلب توضیح بسیار دقیق تری از خود صفحات وب در مورد آن صفحه ارائه می دهد”

با این حال آشکار است که متن پیوند به نسبت گذشته اهمیتش کمتر شده است و حتی زمانی که خیلی مصنوعی و بیش از حد دقیق به نظر برسد به عنوان سیگنال اسپم در نظر گرفته می شود. با این حال هنوز متن پیوند با کلیدواژه های مناسب، سیگنال های قوی برای مرتبط بودن می فرستد.

تگ Alt برای پیوندهای تصویری: متن Alt در تگ img مانند متن تگ a در متون برای تصاویر عمل می کند.

لینک از دامنه های .edu و .gov: اگرچه Matt Cutts عضو سابق گوگل اظهار کرده است که فاکتور TLD نقشی در اهمیت سایت ندارد و گوگل همچنین گفته است که بسیاری از پیوندهای edu را نادیده می گیرد ولی این موضوع باعث نمی شود که سئو کارها از فکر در مورد اینکه در الگوریتم گوگل، جایگاه ویژه ای برای حوزه دامنه edu و gov وجود دارد متوقف شوند.

اعتبار صفحه پیوند دهنده: اعتبار (پیج رنک) صفحه ارجاع دهنده فاکتور رتبه بندی به شدت مهمی از روزهای آغازین کار گوگل بوده است و همچنان نیز هست.

تایید گوگل مبنی بر اینکه لینک از صفحات با وزن بیشتر نقش مهم تری دارند
تایید گوگل مبنی بر اینکه لینک از صفحات با وزن بیشتر نقش مهم تری دارند

اعتبار دامنه لینک دهنده: اعتبار دامنه ارجاع دهنده ممکن است نقش مستقلی نیز در ارزش لینک داشته باشد.

پیوند از رقبا: پیوند از صفحات دیگر که در همان نتایج گوگل یکسان رتبه بندی می شوند می تواند ارزشمندتر برای رتبه بندی در آن کلیدواژه خاص برای یک صفحه باشد (بر اساس این حقیقت که این صفحات بسیار مرتبط با هم هستند)

لینک از وب سایت های مورد انتظار: اگرچه در حد گمانه زنی است اما برخی از سئوکارها معتقد هستند تا زمانی که مجموعه ای از سایت معتبر مورد انتظار در یک صنعت به سایتی لینک ندهند، گوگل به آن سایت کاملا اعتماد نخواهد کرد.

لینک از همسایه های بد: لینک از اصطلاحا «همسایه های بد» می تواند به سایت شما آسیب بزند.(همسایه های بد سایت های اسپم کننده، جریمه شده و … هستند)

پست های مهمان: اگر چه لینک از پست های مهمان همچنان ارزش دارد ولی مانند سابق قدرتمند نیستند. (همچنین پست های مهمان در مقیاس وسیع می توانند سایت را به دردسر بیاندازد). پست های مهمان مقاله هایی حاوی لینک در سایت های دیگران هستند.

لینک های تبلیغات: با توجه به گوگل، لینک های از تبلیغات می بایستی nofollow شوند یا از ویژگی rel=sponsored در تگ a استفاده کنند. هرچند که بسیار محتمل است که خود گوگل قادر به تشخیص و اهمیت ندادن به لینک های follow دار (همان لینک های عادی) از تبلیغات باشد.

اعتبار صفحه اصلی: پیوندهای به صفحه اصلی ارجاع دهنده ممکن است اهمیت ویژه ای در ارزیابی وزن سایت و در نتیجه وزن یک پیوند داشته باشند.

پیوندهای nofollow: این یکی از مورد بحث ترین موضوعات در SEO است. بیانیه رسمی گوگل در مورد آن به این صورت است:

“به طور کلی، ما اون ها رو follow نمی کنیم”

که عملا این حرف یعنی بله دنبال می کنند! یا حداقل در بعضی حالات خاص این کار را می کنند. همچنین داشتن درصدی لینک های nofollow ممکن است نشان دهنده یک سایت با پیوندهای طبیعی در برابر پیوندهای غیرطبیعی باشد. فراموش نکنید از نظر گوگل همه چیز باید طبیعی به نظر برسد.

تنوع انواع پیوندها: داشتن درصد غیرطبیعی زیاد پیوندها از یک منبع واحد (یعنی پروفایل های انجمن ها، نظرات وبلاگی) ممکن است نشانه ای از اسپم باشد. از سوی دیگر، لینک‌هایی که از منابع مختلف هستند می توانند نشانه‌ای از پیوندهای طبیعی باشد.

پیوندهای متنی: پیوندهای قرار گرفته شده در داخل محتوای یک صفحه قوی تر از پیوندهای موجود در یک صفحه خالی یا یافت شده در جاهای دیگر صفحه هستند.

ریدایرکت های بیش از حد 301 به صفحه: بر اساس ویدیوی راهنمای وبمستر، بک لینک هایی که از ریدایرکت 301 می آیند، ممکن است رتبه های صفحه را کاهش دهند.

متن داخل تگ a پیوند داخلی: متن درون پیوند داخلی نیز سیگنال دیگری برای مرتبط بودن است. البته گفته می شود که لینک های داخلی احتمالا وزن کمتری از لینک هایی که از سایت های خارجی کسب می شوند دارند.

ویژگی عنوان پیوند : عنوان پیوند یعنی متنی که وقتی ماوس را روی لینک می برید ظاهر می شود ممکن است یک سیگنال ضعیف مرتبط بودن باشد.

حوزه یا TLD دامنه ارجاع دهنده: گرفتن پیوندها از پسوندهای کشوری دامنه (مانند .ir، .de و …) ممکن است به رتبه بندی بهتر در آن کشور کمک کند.

مکان پیوند در محتوا: پیوندهایی که در ابتدای یک محتوا قرار دارند ممکن است کمی وزن بیشتری نسبت به پیوندهای قرار داده شده در انتهای محتوا داشته باشند.

مکان پیوند در صفحه: جایی که پیوند در صفحه ظاهر می شود مهم است. به طور کلی، پیوندی که در محتوای صفحه قرار داده شده است، قدرتمندتر از پیوندی در قسمت پاورقی یا نوار کناری است.

مرتبط بودن دامنه ارجاع دهنده: پیوند از سایتی با موضوع مشابه به طرز قابل توجهی قوی تر از پیوند از سایتی کاملا بی ربط است.

مرتبط بودن در سطح صفحه: پیوند از یک صفحه مرتبط همچنین ارزش بیشتری از صفحه غیرمرتبط دارد.

کلیدواژه در عنوان: گوگل لینک از صفحاتی را که حاوی آن کلیدواژه صفحه مقصد در تگ Title هستند را به شدت دوست دارد. (به عبارت دیگر متخصصین به متخصصین پیوند می دهند)

شتاب مثبت پیوندهای کسب شده: سایتی با شتاب پیوند مثبت معمولا امتیاز بهتری در نتایج جست و جو یا SERP می گیرد برای اینکه نشان دهنده این است که محبوبیت سایت در حال افزایش است.

نمونه ای از شتاب متوسط کسب پیوندهای یک سایت
نمونه ای از شتاب متوسط کسب پیوندهای یک سایت

شتاب پیوند منفی: آن روی سکه، اگر شتاب پیوند منفی باشد به طرز قابل توجهی می تواند رتبه بندی را کاهش دهد زیرا که سیگنالی از کاهش محبوبیت سایت است.

پیوندهایی از صفحات Hub: الگوریتم Hilltop پیشنهاد می‌کند که دریافت پیوند از صفحاتی که منابع برتر (یا هاب) در یک موضوع خاص به حساب می‌آیند، به طور ویژه ای عمل می کنند. هاب ها صفحاتی هستند که لینک های بسیار فراوانی کسب کرده اند و اصطلاحا پیج رنک بسیار بالایی دارند.

پیوند از سایت های با اعتبار: پیوند از یک سایتی که معتبر محسوب می شود احتمالا ارزش لینک بیشتری از یک سایت کوچک و نسبتا ناشناخته دارد

لینک از طرف ویکی پدیا: اگرچه لینک ها nofollow در ویکی پدیا هستند با این حال خیلی ها فکر می کنند گرفتن لینک از ویکی پدیا اعتبار و مرجعیت بیشتری برای یک صفحه در موتورهای جست و جو دارد. گوگل البته چنین چیزی را کرده است.

کلمات لینک ها در کنار هم: کلماتی که در بک لینک های متفاوت ظاهر می شوند به گوگل (با کنار هم گذاشتن آنها) در کمک کردن به اینکه محتوای صفحه در مورد چیست، کمک می کنند.

عمر بک لینک: با توجه به یک ثبت اختراع گوگل، پیوندهای قدیمی تر قدرت رتبه بندی بیشتر در مقایسه با بک لینک های تازه دارند.

پیوندهای از سایت های حقیقی در برابر Splog ها: با توجه به گسترش شبکه های وبلاگی، گوگل وزن بیشتری به لینک هایی که از سایت های حقیقی می آیند می دهد تا وبلاگ های فیک. احتمالا از برند و سیگنال های تعامل کاربر برای تمایز بین این دو استفاده می کنند.

پروفایل پیوند طبیعی: سایتی با پروفایل پیوند طبیعی در مقایسه با سایتی که به وضوح از استراتژی های کلاه سیاه (Black Hat) برای ایجاد پیوند استفاده کرده است رتبه بالاتری می گیرد و در برابر به روز رسانی های جدید در الگوریتم های گوگل ماندگارتر خواهد بود.

پیوندهای متقابل: گوگل عنوان کرده است که از «تبادل بیش از حد پیوند» باید اجتناب شود.

پیوندهای محتوای تولید شده توسط کاربر: Google می تواند UGC یا همان محتوای تولید شده توسط کاربر را در مقابل محتوای منتشر شده توسط مالک واقعی سایت شناسایی کند. به عنوان مثال گوگل می داند که پیوندی از وبلاگ رسمی WordPress.com با پیوندی از example.wordpress.com بسیار متفاوت است.

پیوندهای 301: کمی از ارزش پیوندهای 301 ریدایرکت ممکن است در مقایسه با پیوند مستقیم از بین بروند. با این حال، مت کاتز عضو سابق گوگل می گوید که یک 301 شبیه به لینک های مستقیم است

استفاده از Schema.org : صفحاتی که از میکرو فرمت ها استفاده می کنند ممکن است بالاتر از صفحاتی که از آنها استفاده نمی کنند قرار بگیرند. این موضوع یا ممکن است یک افزایش امتیاز مستقیم از طرف گوگل باشد یا اینکه میکروفرمت ها CTR بالاتر (نرخ کلیک بیشتر) در صفحه نتایج موتور جست و جو یا SERP دارند، باشد.

استفاده از Schema.org و میکرو فرمت ها در صفحه
استفاده از Schema.org و میکرو فرمت ها در صفحه

رتبه اعتماد سایت پیوند دهنده: قابل اعتماد بودن سایتی که به صفحه ای پیوند می دهد تعیین کننده آن است که چقدر رتبه اعتماد به آن صفحه انتقال یابد.

تعداد پیوندهای خروجی در صفحه: یک صفحه منابع محدودی دارد. یک صفحه روی یک صفحه با صدها لینک خارجی رتبه صفحه کمتری از لینکی در صفحه با تعداد مفید و منطقی لینک های خارجی دارد.

لینک های انجمنی یا forum: به دلیل وجود اسپم های فراوان در این زمینه، گوگل ممکن است به طرز قابل توجهی لینک های از انجمن ها را بی ارزش کند.

تعداد کلمات محتوای لینک دهنده: پیوند از یک پست ۱۰۰۰ کلمه ای معمولا ارزش بیشتری از یک لینک از محتوای فقط ۲۵ کلمه ای دارد.

کیفیت محتوای پیوند: پیوندهایی از محتوای ضعیف به اندازه پیوندهایی از محتوای خوب، ارزش ندارند.

پیوندهای سراسر سایت: مت کاتز عضو سابق گوگل تأیید کرده است که پیوندهای سراسر سایت از نظر ارزش فشرده می شوند تا به عنوان یک پیوند واحد حساب شوند.

فاکتورهای SEO تعامل کاربر

الگوریتم RankBrain: این الگوریتم یک الگوریتم AI و هوش مصنوعی است. بسیاری معتقد هستند که هدف اصلی آن تخمین اینکه چقدر کاربر با نتایج جست و جو تعامل می کند است (و همینطور رتبه بندی نتایج بر آن اساس).

نرخ کلیک برای یک کلیدواژه ارگانیک و طبیعی: با توجه به گوگل، صفحاتی که کلیک بیشتر (CTR بالاتر) در نتایج جست و جو داشته باشند ممکن است افزایش رتبه برای آن کلیدواژه مد نظر بگیرند.

نرخ پرش: همه کارشناسان در SEO با اینکه نرخ پرش مهم است موافق نیستند. اما ممکن است که بهرحال یکی از راه های گوگل استفاده از کاربران خود برای تست کیفیت باشد (یعنی که صفحات با نرخ پرش بالا احتمالا نتیجه خوبی برای کلیدواژه مد نظر نیستند). یک تحقیق بزرگ توسط SEMRush نیز نشان می دهد که بین نرخ پرش و رتبه بندی گوگل همبستگی وجود دارد.

ترافیک مستقیم: تأیید شده است که Google از داده های Google Chrome برای تعیین تعداد بازدیدکنندگان سایت و هرچند وقت یکبار مراجعه آنها به سایت، استفاده می کند. سایت‌هایی که ترافیک مستقیم زیادی دارند، احتمالاً سایت‌هایی با کیفیت بالاتر در مقایسه با سایت‌هایی هستند که ترافیک مستقیم بسیار کمی دارند. مطالعه SEMRush که قبل تر به آن اشاره شد ارتباط معنی داری بین ترافیک مستقیم و رتبه بندی گوگل پیدا کرده است.

ترافیک تکراری: سایت های با بازدید کننده های تکراری ممکن است افزایش رتبه گوگل داشته باشند.

اصطلاح Pogosticking : این عمل نوع خاصی از پرش است. در این حالت، کاربر در تلاش برای یافتن پاسخ پرسش خود بر روی سایر نتایج جستجو کلیک می کند.

Pogosticking ممکن است باعث سقوط رتبه صفحه ای در نتایج شود
Pogosticking ممکن است باعث سقوط رتبه صفحه ای در نتایج شود

نتایجی که افراد برای آنها Pogostick می کنند ممکن است به طور قابل توجهی در رتبه بندی سقوط کنند.

سایت های بلوکه شده: گوگل البته این ویژگی در کروم را خاتمه داد. اگرچه، الگوریتم پاندا از این ویژگی به عنوان سیگنال کیفیت استفاده کرده بود. در نتیجه ممکن است گوگل هنوز از نسخه ای از آن استفاده کند.

بوکمارک های کروم: ما می دونیم که گوگل اطلاعات کروم را جمع آوری می کند. صفحاتی که کروم بوکمارک می شوند ممکن است رتبه بیشتری بگیرند.

تعداد کامنت ها: صفحات با کامنت های بسیار ممکن است به عنوان سیگنالی برای کیفیت و تعامل کاربر در نظر گرفته شوند. در حقیقت یک عضو گوگل اعلام کرده است که کامنت ها کمک های بسیاری به گوگل در رتبه بندی صفحات می کنند.

مدت زمان ماندن در صفحه: گوگل توجه بسیار دقیقی به زمان ماندن در صفحه می کند. چقدر افراد روی پیج شما از زمان آمدن از نتیجه جست و جوی گوگل وقت می گذارند؟ هرچقدر این زمان بیشتر باشد از نظر گوگل بهتر است. به این عمل اصطلاحا کلیک طولانی در برابر کلیک کوتاه هم می گویند. گوگل ابزارهایی برای تخمین مدت ماندن کاربر در صفحه ای را دارد.

قوانین خاص الگوریتم گوگل

کوئری های مستحق تازگی: گوگل به صفحات تازه تر برای بعضی جست و جوها امتیاز بیشتری می دهد.

کوئری مستحق تنوع: گوگل ممکن است برای کلیدواژه های مبهم و کلی، تنوع در نتایج جست و جو اضافه کند.

سوابق وب گردی کاربر: وب سایت هایی که به صورت مکرر دیده می شوند افزایش رتبه در SERP برای آن کلید واژه می گیرند.

تاریخچه جستجوی کاربر: زنجیره جستجو بر نتایج جستجوهای بعدی تأثیر می گذارد. به عنوان مثال، اگر کلمه “بررسی” جستجو شود و سپس “توستر” جستجو شود، گوگل به احتمال زیاد سایت های بررسی توستر نان را در نتایج جستجو رتبه بندی و نمایش می دهد.

قطعه های یا snippet ویژه: طبق یک مطالعه SEMRush، گوگل محتوای قطعه های ویژه را بر اساس ترکیبی از طول محتوا، قالب بندی، اعتبار صفحه و استفاده از HTTPs انتخاب می کند. محتواهای ویژه همان متونی هستند که بالای نتایج گوگل از متن وب سایتی انتخاب می شوند.

هدف گذاری جغرافیایی: گوگل به سایت هایی با IP سرور محلی و پسوند نام دامنه خاص آن کشور برای نتایج آن کشور اولویت می دهد.

سرچ امن یا safe search: نتایج جستجو با کلمات رکیک یا محتوای بزرگسالان برای کاربرانی که این قابلیت را روشن کرده باشند نمایش داده نمی شود.

کلمات کلیدی “YMYL”: گوگل استانداردهای کیفیت محتوای بالاتری برای کلمات کلیدی “Your Money or Your Life” دارد. YMYL اشاره به صفحات یا موضوعاتی دارد که به صورت بالقوه می توانند روی سبک زندگی، وضعیت مالی و امنیت فردی تاثیر بگذارند.

شکایات DMCA: گوگل صفحات با شکایات قانونی DMCA را پایین می آورد.

تنوع دامنه: بعد از آپدیت Bigfoot Update گوگل فرض بر این است که تعداد بیشتری دامنه به هر صفحه SERP اضافه شود تا صفحات متفاوتی از یک دامنه یکسان.

جستجوهای تراکنشی: گوگل بعضی اوقات نمایش متفاوتی برای کلیدواژه های مرتبط با خرید مانند جستجوهای پرواز نشان می دهد.

گوگل برای کلیدواژه های تراکنشی مانند کلیدواژه پرواز نمایش متفاوتی دارد
گوگل برای کلیدواژه های تراکنشی مانند کلیدواژه پرواز نمایش متفاوتی دارد

جستجوهای محلی: برای جستجوهای محلی، گوگل اغلب مکانی بالای نتایج جستجو ارگانیک و عادی قرار می دهد.

محلی بالاتر از نتایج جستجو که گوگل برای جستجوی محلی برای دندانپزشکی قرار داده است
محلی بالاتر از نتایج جستجو که گوگل برای جستجوی محلی برای دندانپزشکی قرار داده است

جعبه Top Stories: بعضی کلیدواژه های معین باعث نمایش یک جعبه Top Stories در نتایج گوگل می شوند.

ترجیح برند بزرگ: پس از به‌روزرسانی وینس (Vince)، گوگل شروع به دادن امتیاز در رتبه بندی برای برندهای بزرگ برای کلمات کلیدی خاص کرد.

نتایج فروشگاهی: گوگل بعضی اوقات نتایج فروشگاهی گوگل را بالاتر از نتایج جستجو ارگانیک نمایش می دهد.

گوگل بعضی اوقات نتایج فروشگاهی گوگل را بالاتر از نتایج جستجو ارگانیک نمایش می دهد
گوگل بعضی اوقات نتایج فروشگاهی گوگل را بالاتر از نتایج جستجو ارگانیک نمایش می دهد

نتایج تصویری: نتایج تصاویر گوگل بعضی اوقات در صفحات جستجو ارگانیک و عادی بدون اینکه کاربر بر بخش تصاویر رفته باشد مشخص می گردد.

نتایج Easter Eggs : گوگل حداقل 2000 نتایج این سبکی در سرویس های خود دارد. نتایج Easter Eggs نتایجی هستند که حاوی پیام پنهانی، ارجاع فرهنگی یا استفاده از یک جوک دارند.

نتایج تک سایتی برای برندها: اگر کلیدواژه متعلق به یک برند باشد نتایج متعددی از یک سایت یکسان نمایش داده خواهد شد.

آپدیت Payday Loans : یک الگوریم ویژه است که برای حذف پرس و جوهای بسیار اسپم طراحی شده است.

سیگنال های برند

متن پیوند نام برند: متن پیوند برندینگ شده اگر چه ساده است ولی یک سیگنال برندی قوی است.

جستجوهای برندی: مردم معمولا برندها را سرچ می کنند. اگر مردم نام برندی را در گوگل جستجو کنند این نشان دهنده این سیگنال است که آن سایت یک برند حقیقی است.

جستجوهای نام تجاری + کلیدواژه: آیا افرادی برای یک کلیدواژه خاص در کنار نام برند خاصی جستجو می کنند؟ اگر چنین است گوگل ممکن است برای زمانی که آن کلیدواژه بدون نام برند جستجو می شود افزایش رتبه برای صفحه متعلق به برند در نظر بگیرد.

سایت صفحه فیسبوکی با لایک هایی در آن دارد؟: برندها تمایل به داشتن صفحات فیسبوک با لایک های فراوان دارند.

سایت پروفایل توئیتر با دنبال کنندگان دارد؟: پروفایل های توئیتر با دنبال کننده های زیاد، سیگنالی مبنی بر برند محبوب بودن آن است.

صفحه شرکت رسمی در Linkedin : بیشتر کسب و کارهای واقعی دارای صفحات linkedin هستند.

اعتبار به رسمیت شناخته شده: در فوریه 2013، اریک اشمیت، مدیر عامل گوگل، ادعا کرد:

«در نتایج جستجو، اطلاعات مرتبط با پروفایل های آنلاین تأیید شده بالاتر از محتواهای بدون چنین تاییدیه‌ای قرار می‌گیرند. که البته منجر به کلیک طبیعی اکثر کاربران بر روی نتایج برتر (پروفایل های تأیید شده) می‌شود.»

مشروعیت حساب های شبکه های اجتماعی: برای مثال یک حساب شبکه اجتماعی با ۱۰۰۰۰ دنبال کننده و ۲ پست از نظر گوگل متفاوت تر از حسابی با ۱۰۰۰۰ دنبال کننده ولی با تعامل بالا در نظر گرفته می شود. حتی گوگل یک حق ثبت اختراع برای تعیین اینکه یک اکانت صفحه اجتماعی فیک یا واقعی است ثبت کرده است.

نام برند در جعبه Top Stories: برندهای بسیار بزرگ نامشان در جعبه Top Stories بالاتر از نتایج جستجو ظاهر می گردد. بعضی برندها یک feed خبری در وبسایت خود دارند که گوگل از آن در جعبه Top Stories استفاده می کند.

نمونه ای از جعبه Top Stories برای برند بسیار بزرگ مایکروسافت
نمونه ای از جعبه Top Stories برای برند بسیار بزرگ مایکروسافت

نام‌های تجاری بدون پیوند: نام‌های تجاری بدون اینکه به آن‌ها پیوند داده شوند هم ذکر می‌شوند. گوگل احتمالاً به نام های تجاری غیر پیوندی به عنوان یک علامت برند بودن نگاه می کند.

فاکتورهای اسپم وب سطح سایت

جریمه پاندا: سایت های با محتوای بی کیفیت (خصوصا مزارع محتوا یا content farms که سایت هایی هستند که در مورد تمام موارد و موضوعات مقاله های بی کیفیت دارند) بعد از جریمه پاندا مشاهده کمتری در نتایج می گیرند.

لینک به همسایه بد: لینک دادن به همسایه بد ممکن است به مشاهده شدن وبسایت در نتایج جستجو آسیب شود.

ریدایرکت های sneaky یا یواشکی: ریدایرکت های یواشکی به هیچ وجه توصیه نمی شوند. این نوع ریدایرکت ها به گونه ای هستند که برای گوگل صفحه ای دیگر و کاربر را به صفحه دیگر ریدایرکت می کنند. اگر سایت انجام دهنده لو رود، نه تنها جریمه بلکه ممکن است از فهرست گوگل تماما خارج شود.

پاپ آپ ها یا تبلیغات حواس پرت کننده: سند رسمی دستورالعمل های رتبه بندی گوگل می گوید که پاپ آپ ها و تبلیغات حواس پرت کننده نشانه ای از سایت با کیفیت پایین هستند.

پاپ آپ های Interstitial: گوگل سایت هایی که این نوع پاپ آپ تمام صفحه را به کاربران موبایل خود نمایش می دهند را ممکن است جریمه کند.

نمونه ای از پاپ آپ های Interstitial که محتوای اصلی را غیر قابل دیدن برای کاربر موبایلی می کنند.
نمونه ای از پاپ آپ های Interstitial که محتوای اصلی را غیر قابل دیدن برای کاربر موبایلی می کنند.

بیش از حد بهینه سازی سایت: بله گوگل افرادی که سایت هایشان را بیش از حد بهینه می کنند را جریمه می کند. این نوع بهینه سازی شامل پر کردن بیش از حد مطلب با کلیدواژه، پر کردن تگ هدر بیش از حد و … است.

محتوای نامفهوم: یک حق ثبت اختراع Google نشان می‌دهد که چگونه Google می‌تواند محتوای «بی‌معنی» را شناسایی کند که این قدرت برای خارج کردن محتوای تولید خودکار از فهرست نتایج آنها مفید است.

صفحات درگاهی: گوگل می خواهد صفحه ای که به گوگل نشان می دهید صفحه ای باشد که کاربر در نهایت می بیند. اگر صفحه شما افراد را به صفحه دیگری هدایت می کند، این یک “صفحه درگاه” است. نیازی به گفتن نیست که گوگل از سایت هایی که از Doorway Pages استفاده می کنند خوشش نمی آید.

تبلیغات در بالای صفحه: «الگوریتم صفحه‌آرایی» سایت‌هایی را با تبلیغات زیاد (و محتوای نه چندان زیاد) در بالای صفحه جریمه می‌کند.

پنهان کردن پیوندهای مشارکت در فروش : زمانی که سعی شود پیوندهای مشارکتی پنهان شود (مثلا با یکسان کردن رنگ پس زمینه و رنگ لینک) این کار می تواند جریمه ای را به همراه داشته باشد.

فرد: Fred نام مستعاری است که به مجموعه‌ای از به‌روزرسانی‌های Google از سال 2017 گفته می‌شود. فرد «سایت‌های دارای محتوای کم‌ارزش را هدف قرار می‌دهد که کسب درآمد را بالاتر از کمک به کاربران خود قرار می‌دهند».

سایت های مشارکت در فروش: بر کسی پوشیده نیست که گوگل اصلا طرفدار شرکت های همکاری در فروش نیست. بسیاری از کارشناسان SEO فکر می کنند سایت هایی که با برنامه های همکاری در فروش کسب درآمد می کنند تحت نظارت بیشتری در برابر چشمان گوگل قرار می گیرند.

محتوای تولید شده خودکار: گوگل از محتوای تولید شده خودکار متنفر است. اگر مشکوک شوند که سایتی محتوای تولید شده را توسط کامپیوتر تولید می کند، این موضوع می تواند منجر به جریمه یا حذف از فهرست شود.

بیش از حد پیج nofollow کردن پیوندهای داخلی: بیش از حد nofollow کردن همه پیوندهای خروجی ممکن است نشانه بازی دادن سیستم از نظر گوگل و پیج رنک سازی باشد.

آی پی نشانی به‌عنوان اسپم پرچم‌گذاری شده باشد: اگر آدرس IP سرور به‌عنوان هرزنامه پرچم‌گذاری شده باشد، ممکن است روی همه سایت‌های آن سرور تأثیر بگذارد.

اسپم متا تگ: پر کردن کلمات کلیدی می تواند در متا تگ ها نیز اتفاق بیفتد. اگر گوگل فکر کند که کلمات کلیدی در عنوان و تگ توضیحات به صورت اسپم وار اضافه می شود، ممکن است آن سایت را جریمه کند.

فاکتورهای اسپم خارج از سایت

سایت هک شده: اگر سایت هک شود ممکن است از نتایج جستجو حذف شود. برای مثال، یک سایت مشهور SEO پس از اینکه گوگل فکر کرد هک شده است، از فهرست نتایج برای مدتی خارج و deindex شد.

حجم غیر طبیعی و ناگهانی پیوندها: هجوم ناگهانی (و غیرطبیعی) پیوندها نشانه قطعی پیوندهای ساختگی است.

جریمه پنگوئن: سایت هایی که توسط الگوریتم پنگوئن ضربه خورده اند در جستجو به میزان قابل توجهی کمتر قابل مشاهده هستند. اگرچه ظاهرا، الگوریتم پنگوئن اکنون بیشتر بر خارج کردن لینک های بد تا جریمه کردن کل وب سایت ها تمرکز دارد.

پروفایل لینک سازی با درصد بالای پیوندهای با کیفیت پایین: تعداد زیادی لینک از منابعی که معمولاً توسط SEO کارهای کلاه سیاه استفاده می شود (مانند نظرات وبلاگ و پروفایل های انجمنی) ممکن است نشانه بازی دادن سیستم از نظر گوگل باشد.

هشدار پیوندهای غیرطبیعی: گوگل هزاران پیام اخطار «کنسول جستجوی گوگل» در مورد پیوندهای غیرطبیعی شناسایی شده برای کاربران سرویس کنسول جستجوی گوگل ارسال کرده است. این پیام ها معمولاً قبل از افت رتبه است، البته نه 100٪ مواقع.

لینک های دایرکتوری با کیفیت پایین: به گفته گوگل، بک لینک از دایرکتوری های با کیفیت پایین می تواند منجر به جریمه شود.

لینک های widget : گوگل از لینک هایی که به صورت خودکار در یک widget در وبسایت تولید می شوند بیزار است.

پیوندهایی از همان IP کلاس C: دریافت تعداد غیرطبیعی لینک از سایت‌های دارای IP سرور یکسان ممکن است به Google کمک کند تا تشخیص دهد که پیوندها از یک شبکه وبلاگ تحت مدیریت یکسان می‌آیند.

متن پیوند poison: داشتن متن پیوند حاوی کلید واژه های اصطلاحا poison (مخصوصاً کلمات کلیدی داروخانه) به سایتی ممکن است نشانه اسپم یا سایت هک شده باشد. در هر صورت، این موضوع می تواند به رتبه سایت آسیب برساند.

پیوندهای غیرطبیعی: یک حق ثبت اختراع گوگل در سال 2013 توضیح می دهد که چگونه گوگل می تواند تشخیص دهد هجوم پیوندها به یک صفحه مشروع و ارگانیک است یا خیر. در این صورت این دست پیوندهای غیرطبیعی ممکن است بی ارزش شوند.

پیوندها از دایرکتوری های آنلاین مقاله و مطبوعات: این دو آنچنان مورد سوء استفاده قرار گرفته اند که گوگل اکنون این دو استراتژی ساخت لینک را در بسیاری از موارد لایق جریمه می داند.

اقدامات دستی: اقدامات دستی در نتیجه گزارش از تخلف برای گوگل یا مشکوک شدن گوگل به وبسایتی است که به صورت دستی سایتی توسط کارشناس گوگل بررسی شود. تعداد موارد بسیاری مستحق اقدام دستی هستند ولی بیشتر این موارد مربوط به پیوند سازی کلاه سیاه هستند.

فروش پیوندها: اگر لو برود که سایتی در فروش پیوند شرکت داشته است این موضوع می تواند به مشاهده پذیری آن سایت در نتایج جستجو آسیب برساند.

Google Sandbox: سایت‌های جدیدی که هجوم ناگهانی لینک‌ها را دریافت می‌کنند، گاهی اوقات در Google Sandbox قرار می‌گیرند، که به طور موقت مشاهده پذیری آنها در جستجو را محدود می‌کند.

الگوریتم Google Dance: این الگوریتم می تواند به طور موقت رتبه ها را متزلزل کند. طبق یک حق اختراع ثبت شده توسط گوگل، این الگوریتم ممکن است راهی برای آنها باشد تا تشخیص دهند که آیا سایتی در تلاش است غیر طبیعی بالا بیاید یا نه.

پتنت گوگل که نشان می دهد با استفاده از الگوریتم گوگل سندباکس به دنبال تشخیص این هستند که سایتی به دنبال غیرطبیعی بالا آمدن است یا خیر
پتنت گوگل که نشان می دهد با استفاده از الگوریتم گوگل سندباکس به دنبال تشخیص این هستند که سایتی به دنبال غیرطبیعی بالا آمدن است یا خیر

ابزار Disavow: استفاده از ابزار Disavow ممکن است یک جریمه دستی یا الگوریتمی را برای سایت هایی که قربانی SEO منفی شده اند را حذف کند.

درخواست تجدید نظر: درخواست بازنگری موفق می تواند جریمه توسط گوگل را لغو کند.

طرح‌های پیوند سازی موقت: Google افرادی را که پیوندهای اسپم را ایجاد می‌کنند و به سرعت حذف می‌کنند را گیر می اندازد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا